Legacy Of UMT Aquaculturist
sila2 la masuk...minum2 dulu...sila2 jangan malu2

Legacy Of UMT Aquaculturist

We wont break...we will always stay together...wherever we are...we are one~
 
HomeHome  Muka DepanMuka Depan  RegisterRegister  Log inLog in  
nak memeriahkan forum...aku open topik baru >> Umah Ensems...dimulai dengan Umah Ensems #1 : Hatchery air tawar... xperlu posting ikut topik...santai2 sesantai2nya...posting sampai 50 dan akan dilock and sila bukak topik baru Umah Ensems #2 : (ups to u tajuk nye)...kita tengok sampai berapa ratus topik ini leh bertahan...off topik + dabel post dibenarkan!!!!

Share | 
 

 Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)

Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Anonymouse
Ahli Senior
avatar

Posts : 599
Join date : 14/08/2009

PostSubject: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 16, 2009 9:44 am

First topic message reminder :

Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari..... Dah hampir sepuluh bulan mak pergi. Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan. Sejuk syahdu masih terasa lagi nih.... Mak tau tak..... itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa..... dan itu juga terakhir kali nya. Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh..... nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni..... mak macam dan sedia.....

Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai..... Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu.... tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan..... mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak..... tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran diam ...... kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam... Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan... Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2.... pastu mak jemur karpet-karpet... pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain.. mak biarkan ruang tu kosong.. rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

Paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak.. ada kat dalam almari..... ada kat dalam dalam beg..... ada dalam ASB..... ada kat dalam Tabung Haji.. mak cakap tak berapa cukup lagi.... ada kat dalam gulung tikar.....masa tu mak perasan takk..?? kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa... mak cuma gelak jer... eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..

Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut..... bila malam tu kiter sampai dari KL..... mak dah dalam kesakitan. Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk..... mak tetap takmau pi hospital.... dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk.. Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... tapi kiter berkeras juga pujukk.. nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak.. kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer.. Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil.. tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk.... mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua... kami nak mak sehat.. kami sayang mak... kami tak mau mak sakit... kami terpaksa juga hantar mak ke hospital... ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta.... Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt.. kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr..... Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik motor.. Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak..... Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.. Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...? Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga... Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar.. mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter..

Mak.....
Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih... mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital... Mesti mak nampak abang cium dahi mak..... Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak.... Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu... mesti mak nampak semua tu kann...kann....kannn...

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasann... Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... jalan di depan terasa makin kelam... airmata dah tak mampu di tahan.... Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga... di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ... terasa syahdu dan sayu gitu...dinginnnn.....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi... Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak... Jam 11.00 pagi mak di mandi kan..... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi.... Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.... Kiter gosok kaki mak perlahan lahan..... Mak perasan tak...? Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter..... Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.." Bila makcik tu kata gitu...lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni..... Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.... Takder orang yang bangun lagi... kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..! Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak... mak tunggu ya..!

Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir... Semua orang kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak.... kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.... Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya... kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar... Airmata kiter tak boleh tahan.... Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak... tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah.... Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik... badan akak terasa panas... makk...anak mak yang seorang tu demam.... Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan..

Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata... Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib... Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan..... entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi... semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung... Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda... Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak.... anak mak yang ni dah tak betul kan ...???? Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong... Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi ... Puas la kakak memujuk kiter... Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau gini ajer mak yang susah kat sana ..." Dan akhirnya akak juga nangis ..... Agaknya mak nampak adegan tu... sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah dari anak2 nya... Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... rasa nyilu sangat... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni.... Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu.... kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan .... kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula.... Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih... pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan.. Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca... Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...

akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti.. sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang... sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

Sekian terima kasih.


Yang Benar
Anak mak yang dah tak degil


p/s: Bagi yang ada emak , tunjukkanlah kasih sayang anda sementara ada sedikit masa lagiii.. pohonlah ampun maaf dari emak anda sempena hari raya ini.. mana tau tahun depan kita dah xsempat beraya dengannya.. Serius cakap, bape kali empangan air mata aku nak pecah time EDIT cite ni ntok korang senang baca.. mmg menusuk kalbu.. cam betol2 jadik kat aku plak.. Huhuhu..
Back to top Go down

AuthorMessage
boo
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 455
Join date : 14/08/2009
Age : 33
Location : lokasi

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Tue Sep 29, 2009 9:41 pm

kucing die ajak arnab ko lawn tu jak...hahaha
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Tue Sep 29, 2009 11:17 pm

pada aku la... insan yg tersentuh smpai tahap menitis air mata tatkala membaca cita ni pasti nya kategori ank mak... mmg la suma kita ni ank mak... sebelum ada yg ngada2 nk panaskan line, aku explen siap2... mksud aku tu, ank yg mnja ngn mak dia... peace
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 12:09 am

anak mak? ni da cerpen pendek psl mak. amalkn budaya m'bace. enjoy reading

http://www.tentangcinta.com/kisah-cinta/sayang-mak-sangat-sangat/

p/s : cik nurul tu kememeh sbnrnye..hahaha
kememeh = sng nangis, skit2 nangis jek kijenye..hehhehe..(pde sesape yg xtau)
Back to top Go down
Nurul Ashiq
Ahli Baru
avatar

Posts : 57
Join date : 06/08/2009
Age : 32
Location : segmt, johor

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 10:16 am

amboi2 ajak....ckp aku gtu...tah2 ko lar lg truk...kememeh, gembeng, cm aku xtau...lg2 ko tu ank mak..

bleh je kucen aku lwn arnab ajak...mst arnab dia kalah...arnab dh lar bisu....xminat nk bela arnab, wlpon comel sbb arnab bisu...ahaks...kalu kucen leh bg respon kalo ckp dgn dia...

ank mak?emmm...xjgk Ain...org ank mak bpk..hehehhehe...lbh kpd berdikari sendiri...
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 7:42 pm

ada gak bkan anak manja yg sensitif ngan cite2 gini...sbab terlalu syg kat mak...
menjiwai pgorbnan yg mak dah buat...
Back to top Go down
Nurul Ashiq
Ahli Baru
avatar

Posts : 57
Join date : 06/08/2009
Age : 32
Location : segmt, johor

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 8:49 pm

btol2......i luv my mum....
Back to top Go down
ajak syed
Ahli Junior
avatar

Posts : 175
Join date : 31/08/2009

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 9:15 pm

bagusnye cik nurul ni syg mak, bleh buat bini ni..hehehe .. nk lwn? kucing ko bleh mng ke? jgn2 lari dlu.. hurmm..

https://www.youtube.com/watch?v=IUU_oOBZKko
Back to top Go down
ikrom
Ahli Junior
avatar

Posts : 287
Join date : 16/08/2009
Age : 31
Location : Kay Bee

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Sep 30, 2009 10:29 pm

esok 1 oktober tarikh lahir mak aku...aku musti call punya...sayangilah ibu anda...
ibu mertua pn kena syg gak...
Back to top Go down
Nurul Ashiq
Ahli Baru
avatar

Posts : 57
Join date : 06/08/2009
Age : 32
Location : segmt, johor

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Thu Oct 01, 2009 3:32 am

ajak syed wrote:
bagusnye cik nurul ni syg mak, bleh buat bini ni..hehehe .. nk lwn? kucing ko bleh mng ke? jgn2 lari dlu.. hurmm..

https://www.youtube.com/watch?v=IUU_oOBZKko

blom cbe blom tau menang ke kalah...hehehhehe...owh...garang gak ek si arnab dlm youtube tu...baru tau bleh thn gak si arnab ni nk ajk kucen bergaduh...hehehhehe...
Back to top Go down
Nurul Ashiq
Ahli Baru
avatar

Posts : 57
Join date : 06/08/2009
Age : 32
Location : segmt, johor

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Thu Oct 01, 2009 3:38 am

ikrom wrote:
esok 1 oktober tarikh lahir mak aku...aku musti call punya...sayangilah ibu anda...
ibu mertua pn kena syg gak...

eemmm...kalu i dpt mk mertua nnt yg garang n cerewet hukhukhuk...
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Fri Oct 02, 2009 1:14 am

ada ka ahli forum ni yg tak syg kat mak memasing..? huhuhu... cuma tahap kesensitifan masing2 tu beza la bergantung pada cara didikan masing2... hahaha~ aku ni walau pn sensitip tu ada... tp pengalaman hidup dh mengajar supaya jgn cpt sgt feeling... masing2 la ni... sesapa yg rasa nk ngs ngn cita ni, ngs je la... sesapa yg dh tak da feeling sgt tu nk wak gane...

soal hati sukar dimengerti... peace
Back to top Go down
boo
Moderator
Moderator
avatar

Posts : 455
Join date : 14/08/2009
Age : 33
Location : lokasi

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Sat Oct 03, 2009 9:17 pm

sape laa taqk sayang mak cik ain oiiii...pengalaman hidup buat aku lebih menghargai ...huhuhu
Back to top Go down
ain manisa
Ahli Junior
avatar

Posts : 318
Join date : 05/08/2009
Location : jelapang padi

PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   Wed Oct 07, 2009 12:20 am

boo wrote:
sape laa taqk sayang mak cik ain oiiii...pengalaman hidup buat aku lebih menghargai ...huhuhu

itula aku tnya kt budak2 ni ada ka sapa2 yg tak syg mak masing2..? setiap org tu ada cara yg berbeza utk tunjukkan kasih syg... tak ckp tak bermaksud tak rasa... Razz Razz Razz
Back to top Go down
Sponsored content




PostSubject: Re: Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)   

Back to top Go down
 
Warkah buat Emak.. seriously sedih (bagi aku la..)
Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Legacy Of UMT Aquaculturist :: Pengumuman dan Aktiviti Forum :: Borak kosong-
Jump to: